
Recenzja książki Learns Marcina Żółtaka
Szkolić się czy uczyć – oto jest pytanie.
A gdyby uczyć się podczas szkoleń❓
Raport LinkedIN dotyczący uczenia się w miejscu pracy wskazuje, że efektywność stała się jedną z najważniejszych kwestii.
Zgodnie z tym raportem „2020 Workplace Learning Report” 94% badanych pracowników byłoby skłonnych przedłużyć swoje zatrudnienie, gdyby organizacja mocniej inwestowała w ich rozwój.
Daje do myślenia, prawda❓
W recenzji przeczytasz:
✔ Kilka inspirujących myśli
✔ Dla kogo jest ta książka, a dla kogo nie
✔ O czym jest system Learns❓
Kilka inspirujących myśli
- W organizacjach o bardzo silnej kulturze pracy może powstać dylemat – uczyć się czy zarabiać? W przypadku niektórych Firm nawet samodzielne wybory związane z podnoszeniem kompetencji poprzez przeznaczanie części czasu na naukę mogę być przez współpracowników i osobę zarządzającą traktowane jako brak zaangażowania lub wręcz lenistwo.
Komentarz PJ: Święte słowa, w jednej firmie, w której pracowałem był komunikat: „Bierz telefon i dzwoń!”. Gdy poświęcałem podczas pracy kwadrans na naukę i czytanie firmowego Intranetu (w którym czytałem np. o analizie konkurencji) dostawałem reprymendę i pytanie „Co robisz?”, a gdy mówiłem, że czytam Intranet w zakresie nowych usług konkurencji to słyszałem, że mogę to robić na przerwie, a teraz mam brać się za dzwonienie.
- Uczestnicy kończąc szkolenie, zazwyczaj powracają do codziennej praktyki, zostawiając na boku to, co było przedmiotem szkolenia. Jeśli nawet są zainteresowani dalszą praktyką i nauką, nie oznacza to, że wiedzą w jaki sposób przejść do praktycznego działania.
Komentarz PJ: Uważam to za bardzo ważne w kontekście szkoleń. Szkolenia mają być wsparciem codziennej pracy i stąd gdy rozmawiam z Klientami na temat ścieżek rozwoju pracowników w kontekście konkretnego szkolenia pytam: „Jaki cel chce Pan/i osiągnąć tym szkoleniem?”, następnie pytając o uczestników, ich doświadczenie i wyzwania w pracy. Bez tych pytań może się okazać, że nie będzie to szkolenie, a jedynie slajdy. Efekt: Najlepszym są rekomendacje, które Klient udziela Trenerowi. Ostatnio usłyszałem: „Panie Pawle, chciałabym kolejne szkolenie również z tym trenerem, bo on jest magikiem w tym co robi. Nikt nie przedstawia tak praktycznie tak trudnego tematu jak On”.
Dla kogo jest ta książka, a dla kogo nie
Książkę rekomenduję szczególnie osobom myślącym analitycznie. To nie jest pozycja, którą czyta się jednym tchem, a warsztatowy poradnik wdrożenia nauki w miejscu pracy. Momentami przypomina podręcznik akademicki… a nawet chwilami miałem wrażenie, że czytam instrukcję obsługi. Czytanie tej książki zatem z myślą ukończenia nie ma sensu. Trzeba ją dzielić na odcinki i analizować poszczególne kwestie.
Jest tu mnóstwo wartościowych treści, jednak momentami brakuje oblania tego sosem, który sprawi, że czytając książkę będzie można ją łatwiej strawić. Jest tu sporo tabel, wykresów, wszystko perfekcyjnie rozpisane, gotowy do wdrożenia manual. Zatem ostrzegam – to nie lekki, łatwy poradnik, to pozycja ciężkostrawna, jednak zdecydowanie warto przez nią przejść.
O czym jest system Learns❓
Składa się z 10 elementów:
- Strategiczne podejście do rozwoju szkoleń
- Zespół wdrażający i zarządzający środowiskiem uczenia się w miejscu pracy
- Wybór sytuacji w których ma być realizowana nauka.
- Przejaw, po którym można poznać, że pracownik nabył kompetencje.
- Użyteczny czas nauki – technika pozwalająca zaprojektować optymalny czas uczenia się w trakcie wykonywania pracy.
- Unifikowana jednostka edukacyjna – jednostka za pomocą której można zaprojektować efektywne uczenie się.
- Cykl osobistego uczenia się – technika, za pomocą której osoba sprawnie i efektywnie uczy się wykonywania zadań i nabywania nowych kompetencji.
- Narzędzie analityczne umożliwiające analizę działania systemu uczenia się oraz wyników uczenia w miejscu pracy.
- Zestaw technik umożliwiających efektywne reflektowanie dotyczące nauki.
- Badanie gotowości do uczenia się w miejscu pracy.
Jeśli szukasz efektywnego szkolenia zamkniętego dla swojej Firmy,
nie takiego, które ma przeszkolić, a nauczyć zajrzyj na stronę PKF Szkolenia.
Czy zwracacie uwagę na postępy Waszej wiedzy i faktycznej nauki po szkoleniu❓