
13 książek o storytellingu – Jak tworzyć opowieści przykuwające…
Historie przyciągające uwagę – jak je opowiadać?
📚 Oto 13 książek o storytellingu i copywritingu,
dzięki którym wskoczysz na wyższy poziom opowiadania historii…
Zacznę od częstego błędu – jak można napisać o ukończeniu Maratonu:
💬 Ukończyłem Maraton, brawo ja, czas: 4:10 minut. Piękne uczucie! Dziękuję rodzinie za wparcie i kibicowanie!
Dużo osób w tak nudny sposób pisze o swoim biznesie…
Byłem na konferencji, szkoleniu, otrzymałem zaświadczenie, ukończyłem kurs, certyfikat. Nuuuuuuuuuda.
Takie historie naprawdę mało kogo interesują!
Jak można inaczej napisać o ukończeniu maratonu?
💬 5 miesięcy temu ważyłem 115 kilogramów.
Dzisiaj ukończyłem Maraton ważąc 96.
W artykule opowiedziałem historię pokazując mojego „wroga” – nadwagę, jak z nią walczyłem, ile mnie to kosztowało wysiłku, jak to było trudne i jak przetrenowałem się w wakacje i chciałem wracać z urlopu.
Taka historia zainteresuje więcej osób.
Zapewniam Was – opowiadania historii można się nauczyć.
W tym artykule otrzymacie listę książek z ciekawymi cytatami.
Warto jest przeczytać i wdrażać zasady storytellingu.
Skończ z zanudzaniem swoich czytelników!
Przeczytaj, co warto przeczytać o storytellingu!
Artykuł podzieliłem na sekcje:
- And the winner is… czyli najlepsze książki o storytellingu
- Zaczynasz pisać? Musisz to przeczytać [KSIĄŻKA DLA POCZĄTKUJĄCYCH]
- FLU – Fantastyczna lektura uzupełniająca
- Biblioteczka dobrego copywritera – czyli jak malować słowem.
- Gdy chcesz opowiadać historie tworząc treści VIDEO
- Piszemy pierwszą powieść…
- Książka, która odeszła do lamusa
- NIE PRZEGAP: Bonus – dwa podcasty, których musisz wysłuchać
-
And the winner is… czyli najlepsze książki o storytellingu
Moim zdaniem najlepszą książką o Storytellingu są PRZYCZEPNE HISTORIE.
CYTAT: „Pewien uznany adwokat mówi: „Jeśli przedstawisz 10 argumentów, a każdy z nich będzie przekonujący, to kiedy członkowie ławy przysięgłych pójdą się naradzić, nie będą pamiętać żadnego z nich”. Aby dotrzeć do sedna, musimy być mistrzami eliminacji. Musimy bezkompromisowo ustalać priorytety.
Drugą równie dobrą jest fantastyczna pozycja polskiego autora Piotra Buckiego pt. VIRAL.
CYTAT: Złamanie schematu w opowiadaniu historii: „Kochanie, na kanapie są znów Twoje włosy” – mówi podirytowana kobieta. Lektor w radiu komentuje: Problemy z wypadającymi włosami. Jest na to sposób. Weź psa. Pies gubi nawet do tysiąca razy więcej włosów, niż człowiek”.
-
Zaczynasz pisać? Musisz to przeczytać. [KSIĄŻKA DLA POCZĄTKUJĄCYCH]
Jeśli o storytellingu do dzisiaj słyszałeś/słyszałaś tylko z nazwy ta książka jest dla Ciebie. Lekka, łatwa i przyjemna. Odradzam ją osobom zaawansowanym w temacie. Znajdziecie tu storyteling opowiedziany na ciekawych przykładach np. Króla Lwa czy Gwiezdnych Wojen.
To książka STORYTELLING (NIE TYLKO) W BIZNESIE.
CYTAT: Zakończenie historii nie mówi o tym, jak historia się kończy. Zakończenie mówi o tym, co z tej historii wynika.
-
FLU – Fantastyczna lektura uzupełniająca
Pozycje warte przeczytania i powinny być u Was w kolejce zaraz za VIRALem Piotra Buckiego i Przyczepnymi historiami, Braci Heath.
Narratologia, Pawła Tkaczyka.
„Nazywam się Paweł Tkaczyk i zarabiam na życie opowiadaniem historii” – tak autor zaczyna większość swoich przemówień.
Legenda, guru storytellingu. Mnóstwo się nauczyłem od autora, choć bardziej niż samą książkę polecam Filmy Pawła Tkaczyka na Youtube, podczas których pokazuje swoje umiejętności opowiadania historii.
CYTAT:
Reklama koncentruje się na produkcie i sukcesie, jaki dzięki niemu osiągniesz.
Nędzny PR przedstawia nudną rzeczywistość jako… nudną rzeczywistość.
Opowieść koncentruje się na bohaterze i trudnościach jakie musi przezwyciężyć.
Efekt Viralowy – Johan Berger (tytuł poprzedniego wydania: Efekt wirusowy w biznesie)
Jest to pierwsza książka jaką przeczytałem o storytellingu. Moim zdaniem jedna z lepszych pozycji, zdecydowanie warto przeczytać.
CYTAT: Jaki jest Twój koń trojański (przy tworzeniu opowieści – dodane przez P.J)? Czy Twój produkt bądź idea są częścią anegdoty, którą klienci będą chcieli się podzielić z innymi? Czy twoja historia, oprócz tego, że jest wirusowa, jest także wartościowa?
Model Story Brand – Donald Miller.
Niedawno przetłumaczona na polski książka jest ciekawą pozycją, w której autor zadaje dobre pytania.
CYTAT: W ciągu pierwszych pięciu sekund przeglądania naszej strony internetowej, klient powinien znać odpowiedzi na te pytania:
Co sprzedajesz?
Jak to zmieni moje życie na lepsze?
Co muszę zrobić, by to kupić?
W StoryBrand nazwaliśmy to testem jaskiniowca. Najważniejsze pytanie brzmi: „Czy po obejrzeniu twojej strony internetowej jaskiniowiec mógłby natychmiast swierdzić, co sprzedajesz?
Jeśli miałbyś sięgnąć po jedną z książek uzupełniających – wybierz Efekt Viralowy Bergera.
-
Biblioteczka dobrego copywritera – czyli jak malować słowem.
Książki, które znajdziesz w tej sekcji wzbogacają warsztat. To nie opowieść, co powinno się znaleźć w dobrej historii, tylko jakich słów użyć, jakich błędów unikać. Wszystkie trzy pozycje tu wymienione są fantastyczne i każdą z nich polecam z lekkim wskazaniem na „Magię słów” Joanny Wryczy-Bekier, która jest podstawową książką wielu copywriterów.
CYTAT: Czasowniki modalne zniszczą każde hasło reklamowe. Spójrz na te dwa zdania:
Z nami możesz zrobić karierę!
Z nami zrobisz karierę!
Niby to samo, a różnica ogromna. Pierwsze zdanie nikogo nie przekona do Twojej usługi.
Dodane 6/04/2022: Fast text to fantastyczna książka – nazwałbym ją „niezbędnikiem copywritera”. Jest tu bogato opisany warsztat copywritera. Jakich słów używać często, a jakich unikać? Przeczytasz tu nawet o copywritingu w aspekcie SEO.
Jak opisać handlowca, aby zabrzmiało to banalnie: „Sprzedawca musi wejść w rolę doradcy biznesowego, dostawcy wiedzy biznesowej na temat możliwości, których nie posiada klient.
A jak to ująć ciekawe i krótko: „Sprzedawca odkrywa przed klientem to, czego on sam nie wie o swoim biznesie”.
Z innej beczki – jak w prosty sposób opowiedzieć o osobie z ADHD? „Mózg osoby z ADHD jest jak ferrari z hamulcami rowerowymi. Wystarczyć wzmocnić hamulce – i mamy asa”.
Gorąco polecam!
Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & webwriting Artura Jabłońskiego.
CYTAT: Staraj się pisać tak, by najważniejsze rzeczy znalazły się z lewej strony. (…)
To nie przypadek, że wiele tekstów na moim blogu ma tytuły typu: „Bot na Facebooku – jak go skonfigurować?”, zamiast: „Jak skonfigurować bota na Facebooku?”.
Biblia Copywritingu Darka Puzyrkiewicza.
Książka jest fantastycznym podręcznikiem i narzędziownikiem jak pisać ciekawe, chwytliwe teksty, ale tu chcę podzielić się z Wami czymś innym. Wiele osób mówi, że czytanie 1 książki w tygodniu jest „przereklamowane”, że powinno się czytać mniej.
Ja piszę często teksty na Social Media dla siebie i innych i zauważam, że im więcej czytam inspirujących treści, tym lepiej mi idzie.
A więc czy czytanie 1 książki w tygodniu to za dużo? Odpowiadam – To zależy.
CYTAT: Dobra, przyznam się, jest jedna rzecz, która mnie wyróżnia. Dużo czytam. 1-2 książki w tygodniu. Kiedyś była to jedna książka na dzień, ale te czasy minęły. Gdy ktoś pyta mnie, po czym poznać osobę, która ma duże szanse na sukces w tym biznesie (copywriting – dodane przez P.J) to zawsze mówię mu o książkach. Jeśli ktoś nie czyta przynajmniej 30 książek rocznie, nie wróżę mu wielkiego sukcesu. Dlaczego? Do doskonałego pisania niezbędna jest fascynacja słowami. A to wyraża się w czytaniu”.
-
Gdy chcesz opowiadać historie tworząc treści VIDEO
Visual storytelling Moniki Górskiej – mało osób mówi o tej pozycji, a zdecydowanie warto ją przeczytać jeśli swoje historie opowiadasz przed kamerą. To pozycja unikalna – nie ma tu powtórzeń z innych autorów. Z książki dowiesz się m.in. jak ustawienie kamery wpływa na odbiór treści. Jest tu też dużo o tym jak przygotować telewizyjny reportaż.
CYTAT: Napięcie w opowieści musi rosnąć. Łatwiej powiedzieć trudniej zrobić? Wcale nie. Świetnie się tu sprawdzi metoda, którą Ireneusz Engler, reżyser filmów dokumentalnych i fabularnych nazwał żartobliwie metodą Czerwonego Kapturka. „Idzie sobie Czerwony Kapturek przez las aż tu nagle zza krzaka wyskakuje wilk…” Uwagę widza utrzymujesz stosując serię filmowych „aż tu nagle zza krzaka”.
-
Piszemy pierwszą powieść…
Dodane 6/04/2022: Szkoła twórczego pisania tej samej autorki to książka wyjątkowa. Odchodzimy od biznesu… a idziemy w kierunku pisania książki, opartej na soczystych dialogach i ciekawych opowieściach. Całość dopełnia kilka rozdziałów o organizacji pracy przy pisaniu książki – znalezienia sobie czasu, ale także priorytetyzacji zadań.
„Ukryj kurczaka w kurniku, a nie w pokoju” – Na tym polega zasada kamuflażu: to, co chcesz ukryć, musi mieć taki sam kolor jak tło.
Autorka wnioskuje powołują się na innych autorów, że dobre teksty powstają w czasie spaceru.
Na pytanie „Jak Pan napisał ten tekst?”Jacek Cygan zwykł odpowiadać: „Wychodziłem go”. Podobno spacerowanie podnosi kreatywność aż o 60%.
To nie jest książka dla copywritera biznesowego. Polecam ją osobom zainteresowanym napisaniem własnej powieści.
-
Książka, która odeszła do lamusa
To książka wydana „storytellingowe wieki temu” – Marketing narracyjny Eryka Mistewicza.
Książkę można przeczytać jako ciekawostkę, jest tu sporo danych, które wpływają na opowiadanie historii – ze względu na datę wydania książki – część z nich nieaktualna. Jeśli myślisz o tej książce – lepiej sięgnij po „Przyczepne historie”, albo „Viral”
CYTAT: Determinacja marketingowców (…) jest zrozumiała. Natłok informacji jest tak wielki, że ludzie zaczynają się na nie zamykać. Nie są w stanie przyswoić więcej”.
Jeśli zainteresował Cię temat opowiadania historii zapisz sobie ten link. Artykuł będzie żył – gdy natrafię na kolejną ciekawą książkę o storytellingu, albo copywritingu – dodam ją do tego artykułu.
Życzę Ci ciekawych historii, a Twoim odbiorcom wypieków na twarzy, gdy będą czytali to, co napiszesz!
-
NIE PRZEGAP: Bonus – dwa podcasty, których musisz wysłuchać
Jest człowiek, który nie wydał jeszcze książki o storytellingu, a robi to jako jeden z najlepszych w Polsce. Nazywa się Kamil Kozieł.
Jest też człowiek, który jako podcaster zadaje najlepsze pytania. Nie ma „zestawu pytań” tylko każde ma głębszy sens, a odpowiedzi dają wartość odbiorcy. Każdy Jego wywiad jest „soczysty” i często sami goście mówią, że właśnie zadał rewelacyjne pytanie. To Marek Jankowski i podcast Mała Wielka Firma.
Polecam odcinki numer 208 oraz 374 z podcastu Mała Wielka Firma.
__________________
Na koniec…
Czytelniku, mój wybór jest subiektywny – książek o storytellingu (szczególnie po angielsku) jest znacznie więcej m.in. „Story” Roberta McKee, jest też wiele artykułów. Jest też więcej trenerów, podcasterów i osób piszących artykuły na ten temat. Wybrałem te, które u mnie najbardziej przełożyły się dobre teksty, a te teksty przełożyły się na konkretne liczby, albo bardzo ciekawe współprace.
3 KOMENTARZE
Paweł – dzięki za bardzo przydatne zestawienie i docenienie Małej Wielkiej Firmy 🙂
A ja Marku bardzo dziękuję za wartościowy podcast w każdym odcinku. Pytania, które zadajesz są naprawdę imponujące. Czasem mam „eurekę” – jak ja na to nie wpadłem.