
Typologia osobowości w praktyce – recenzja książki Andrzeja Zdanowskiego
Pamiętacie podział osobowości na choleryka, sangwinika, melancholika i flegmatyka❓
Nigdy nie chciało mi się go uczyć.
Nudny toporny, mało kto dobrze go tłumaczy.
Jednocześnie bardzo przydatny w codziennym życiu, gdy chcemy się dogadać.
Andrzej Zdanowski podjął się tego zadania…
Z recenzji dowiesz się:
✔ Jakie są typy osobowości (w telegraficznym skrócie).
✔ Kto powinien tę książkę przeczytać, a kto nie?
✔ Jakie jeszcze inne książki z tematu typologii osobowości można rozważyć?
✔ Co jeszcze warto zgłębić w temacie osobowości, talentów itp.?
Typy osobowości
Andrzej Zdanowski wyróżnia, zgodnie z podziałem Carla Gustava Junga cztery typy (niektórzy powiedzą kolory), którym nadaje nadaje zwierzęce odpowiedniki.
Dodałem od siebie kilka zdań – jak określony typ zachowuje się w sprzedaży jako Klient.
Choleryk – typ czerwony – Lew
Dominujący i przywódczy. Rości sobie prawo do władzy. Jeśli kupuje, to nie idzie z tłumem, tylko wybiera indywidualnie. Lubi decydować, rządzić i jednocześnie szanuje zwłaszcza handlowców, którzy również są lwami, tylko z nieco mniejszą grzywą.
Sangwinik – typ żółty – Łasica
Towarzyski, optymistycznie patrzący na rzeczywistość, typ człowiek-dusza. Zdarza się, że rozmowa sprzedażowa z łasicą trwa czasem tylko 2 minuty i jest poprzedzona godzinną rozmową na tematy nie związane ze sprzedażą.
Flegmatyk – typ niebieski – Bóbr
Obojętny, spokojny, opanowany, powolny. Często mówi się o nim „typ analityka”. Podczas sprzedaży potrzebuje danych, danych i jeszcze raz danych. Jeśli wyślesz Klientowi 60 stron podręcznika obsługi z którym chce się zapoznać przed kupnem, a ten poprosi o dodatkowe 20 to będzie bóbr.
Melancholik – typ zielony – Spaniel
Ma skłonność do ulegania i podporządkowania się. Jego nastrój ulega dużym zmianom. Jako Klient moim zdaniem najtrudniejszy typ. Handlowcy tracą na niego najwięcej czasu nie tyle podczas samych rozmów (tu „zieloni” wydają się fajni, mili i uprzejmi, a także rozumiejący handlowców). Gorzej jest gdy Spaniel faktycznie nie jest przekonany do zakupu. Nie powie Ci tego wprost, tylko przestanie odbierać telefon, a gdy przypadkowo odbierze to powie, że nadal się zastanawia, tylko czynniki obiektywne mu nie pozwalają (np. Żona, inny decydent). To typ, który lubi czuć akceptację i jednocześnie nie zawsze wyrazi wprost swoje myśli. Szuka rozwiązań, które dobrze sprawdziły się u innych.
Dla kogo jest ta książka, a dla kogo nie
Książkę powinny przeczytać osoby, które nie znają typologii osobowości. Jest to fantastyczna, bogato ilustrowana rysunkami Henryka Sawki, podana w atrakcyjnej formie pozycja która pomoże Ci się dogadać. Tylko i aż tyle. Bogate przykłady z własnego życia przedstawione przez autora, pozwalają szybciej przyswoić zasady typologii.
Moim zdaniem mnóstwo kłótni i nieporozumień wynika z braku znajomości typologii. Uważam, że jest to wiedza, która powinna być nauczana w szkołach.
Handlowcom polecam szczególnie ze względu ze względu na to, że zrozumienie typologii osobowości bardzo pomoże Ci dobrać właściwe komunikaty dla Klienta.
Przestaniesz proponować „wyjątkowe i unikalne rozwiązania” Spanielowi, który szuka tego, co kupują inni.
Przestaniesz proponować „świetne rozwianie, z którego korzysta 45% Klientów” typowi czerwonemu czyli lwu, który szuka czegoś indywidualnego.
Zrozumiesz, że działanie na emocjach bobra może być nieco mniej skuteczne, niż tabelki i wykresy zawierające suche dane i analizy.
Przestaniesz też dociskać łasicę i prosić, żeby przeszła do meritum, skoro dla niej „pogaduchy” to element rozmowy sprzedażowej.
Tej książki NIE powinny kupować osoby, które znają i poruszają się sprawinie w typologii osobowości. Raczej nie znajdziecie tu niczego nowego, ani odkrywczego.
Książka jest to dobry solidny podręcznik dla początkujących i dla osób, które chcą sobie przypomnieć na czym polega typologia osobowości, oceniam ją na 7/10.
Inne książki z zakresu typologii osobowości
- „Otoczeni przez idiotów” – Thomas Erikson. Autor napisał jeszcze dwie książki, ale te stanowią tylko powtórkę tej pierwszej.
- „Kolory” – Ewa Błaszczak.
Co jeszcze warto przeczytać?
Podziałów na osobowości, talenty itp. jest mnóstwo. Zgadzam się z Dariuszem Użyckim, że nie można zbytnio polegać na tego typu ankietach i testach i należy je traktować z pewną dozą dystansu wyciągając rozsądne wnioski.
Testów na rynku jest sporo, jednym z nich jest test 16 osobowości, którym piszę w tym miejscu. W tym wpisie znajdziecie też link do testu – każdy może go zrobić samodzielnie i bezpłatnie.
Test Fris, również oparty na kolorach, tylko zdecydowanie bardziej pogłębiony. Wykonywałem go w ramach studiów podyplomowych, raport z niego jest dość obszerny. Jeśli zapisujesz się indywidualnie – test jest płatny.
Moim zdaniem najlepszy test Talentów Gallupa. Test jest płatny. Możesz zapłacić za 5 kluczowych, a także za wszystkie 34 talenty ułożone w kolejności. W moim przypadku dopiero ten test pokazał mi moje prawdziwie słabe strony i jednocześnie wskazał, na czym się skupić i jak wykorzystać te mocne. W Internecie znajdziecie bardzo bogatą literaturę na temat każdej z cech.