
Recenzja książki „Jak się uczymy?” Stanislasa Dehaene
📚 Jeśli nie wiemy, jak człowiek się uczy, jakim cudem mamy wiedzieć, jak go kształcić? L. Rafael Reif, rektor MIT.
Myśl o lekturze tej książki wpadła mi po kilku webinarach, od których oczekiwałem więcej…
Z recenzji książki dowiedz się:
- Jakie są 4. filary skutecznej nauki❓
- Jak sen wpływa na naukę❓
- Na co zwrócić uwagę przy nauce swojego dziecka❓
Jako, że zawodowo pomagam w wybraniu szkoleń dla swoich Klientów i odpowiadam za ich efektywność, to jestem na bieżąco zarówno w tematach, które interesują moich Klientów, jak i w aspekcie, który moim zdaniem kuleje – przedstawienia wiedzy w takiej formie, żeby uczestnik miał szansę ją zapamiętać i wdrożyć w pracy.
Mam wrażenie, że ostatnio namnożyło się „webinarów”, „szkoleń on-line”, a nawet wykładów na studiach, do których Trenerzy są perfekcyjnie przygotowani merytorycznie, ale bardzo słabo jest z formą szkolenia przez co uczestnik zapamiętuje tylko śladowe ilości tego, co powinien.
Ta książka bardzo dobrze odpowiada na pytanie: „Co zrobić, aby szkolenia i nauka były skuteczne?”.
Po kolei….
4. filary skutecznej nauki
- Uwaga – Skupienie na temacie rozwiązuje bardzo ważny problem jakim jest przesyt informacyjny. Zauważmy, że dzisiaj nawet uczestnicząc w webinarze coś klikamy na telefonie (co nie zawsze jest tylko winą uczestnika).
- Zaangażowanie. Jak pisze autor: „bierny organizm nie uczy się niemal niczego, ponieważ uczenie się wymaga czynnego generowania hipotez, podpartego motywacją i ciekawością”. Zauważcie jak wiele Trenerów na webinarach w ogóle nie stymuluje zaangażowania i „nie dba” o naszą uwagę i interakcję. Są takie webinary na których „uczestnicy trenerowi zupełnie nie przeszkadzają” i mógłby prowadzić szkolenie bez uczestników w tym samym kształcie.
- Informacje zwrotne o błędach. Cytując autora: „ilekroć spotka nas zaskoczenie, gdyż świat gwałci nasze oczekiwania, w naszym mózgu rozchodzą się sygnały błędu. Korygują one nasze modele mentalne, eliminują niepoprawne hipotezy i utrwalają te najbardziej adekwatne”. Popełnianie błędów to nauka. Autorzy stawiają tezę, że te dwa terminy są praktycznie równoznaczne, ponieważ każdy błąd daje okazję do nauki.
- Konsolidacja. Trener zaznacza, że „z czasem mózg kompiluje to, co sobie przyswoił i przenosi do pamięci długotrwałej, uwalniając w ten sposób zasoby neuronowe na potrzeby własnej nauki. Konsolidacja doprowadza do pełnej automatyzacji przyswojonej wiedzy i umiejętności. Aby zrozumieć to „przenoszenie do pamięci długotrwałej” polecam uzupełniająco genialny film: „W głowie się nie mieści”.
Rola snu
W punkcie 4. Konsolidacja i przenoszeniu do pamięci długotrwałej niezmiernie ważną rolę odgrywa sen, który nie jest czasem odpoczynku i tylko „wywózki informacyjnych śmieci”. Sen to integralna część naszego algorytmu uczenia się. Zdaniem autorów to uprzywilejowany okres, w którym mózg wielokrotnie odtwarza modele świata, zwiększając moc doświadczeń minionego dnia od 10. do 100. razy.
Na co zwrócić uwagę przy nauce dziecka?
- Zdolności do przyswajania gramatyki stopniowo się kurczą, a w wieku około 17. lat obserwuje się ich gwałtowny spadek, zatem naukowcy zachęcają, żeby rozpoczynać ją długo przed dziesiątym rokiem życia.
- Uwaga wykonawcza (zdolność do skupienia się i kontrolowania) rozwija się z wiekiem i edukacją. Jednym ze sposobów nauki koncentracji i samokontroli jest nauka już w młodym wieku na instrumencie.
- Kilka słów o ocenach i stopniach dla uczniów – same w sobie bez towarzyszącego szczegółowego i konstruktywnego komentarza to nieprecyzyjne źródło informacji. Często pojawia się też za późno – dopiero w odstępie kilku tygodni po sprawdzianie, gdy większość uczniów dawno nie pamięta już, jakie aspekty rozumowania mogły ich zawieść. A teraz przypomnij sobie czasy szkolne – jaki był czas w którym nauczyciele oddawali kartkówkę i jaka towarzyszyła temu informacja zwrotna?
- W książce jest też bardzo dobrze wyjaśnione dlaczego niektóre dzieci tracą ciekawość do wiedzy w szkole i jak temu zaradzić – zbyt długi, by przytaczać.
Ocena ogólna książki: 8/10.
Plus: Uniwersalna. Jeśli planujesz w przyszłości pogłębiać swoją wiedzę i uczyć się nowych rzeczy, powinieneś/powinnaś ją przeczytać. Na pewno trzeba będzie wrócić, bo treści na tych prawie 400 stronach jest ogrom.
Minus: Momentami za bardzo naukowa i za bardzo ukierunkowania na uczenie dzieci.
Jakie są Twoje metody na skuteczną naukę❓